Microsofts nya plan

Microsoft har missat det mesta med internet och fortsatt utveckla kärnprodukterna operativsystem, Office-paketet och affärssystem utan att dra nytta av de möjligheter som internet skapar. Under tiden har konkurrenter lanserat nya tjänster, produkter och sajter som ersätter många av de produkter Microsoft lever på och som fungerar lika bra eller bättre. Operativsystem, epost, ordbehandling, kalkylprogram, sök, adress och kontaktregister, kalender, backup, synkning, IM, databas, affärssystem etc. Dessutom har MS envisats med att inte följa standarder utan skapat egna (som ofta blivit någon form av defacto-standard) vilket ofta gör det svårt att integrera i en blandad miljö. Även om det är en lång process att byta infrastruktur (speciellt för företag) så har skiftet påbörjats och Microsoft står ganska nakna.

Men – idag har deras nya koncept och produkt presenterats – Live Mesh. “Tillgång till allting överallt” eller “synkning mellan olika datorer och delning av filer som använder kontaktlistan i Live, newsfeed för att kunna följa förändringar och nå innehållet från vilken webbläsare som helst” kan det sammanfattas med. Synka innehåll från en PC till en annan PC genom “molnet” (på sikt även macar och mobiltelefoner, eller…?!). Det låter inte revolutionerande för det finns redan många produkter som synkar och i takt med att allt mer innehåll flyttar ut på nätet minskar behovet. Bästa övergripande presentationen hittade jag i utvecklargruppens egna blogg. Styrkan ska vara att ha allting nåbart och samtidigt kunna utnyttja terminalen maximalt.

Mesh

Läser man strategidokumenten som ligger bakom konceptet innehåller det ganska solklara poänger men om man jämför med Microsofts bakgrund, hur de tidigare arbetat och hur deras produkter ser ut så är det en enorm förändring. Det här är de övergripande principerna (från Techcrunch):

1. The Web is the Hub of our social mesh and our device mesh.
2. The Power of “Choice” as business moves to embrace the cloud.
3. Small Pieces Loosely Joined for developers, within the cloud and across a world of devices.

(Notera speciellt Choice inom apostrofer…)

100 personer i två år sägs ha arbetat med utvecklingen. 200 manår.

Vi får se hur långt det räcker, det här är troligtvis deras bästa chans för att fortsätta vara relevanta (vid sidan av Yahoo-köpet).

Tags: , , , ,