Sverige – mycket mindre, mycket innehållsfattigare

NBC och News Corp har tillsammans med riskkapitalister investerat tungt i ett bolag för att skapa en tjänst för rörlig bild över nätet (Flash-baserad). Det ryktas om belopp i storleksordningen 100 miljoner US$ (innan bolaget ens hade något namn). Tjänsten har döpts till Hulu och smyglanserades igår till en begränsad skara betatestare.

De som testat är ganska lyriska över både innehållet och enkelheten. Nya – för den sortens innehåll – funktioner: till exempel embedda delar av innehållet på andra sajter, och en redigeringsfunktion för att klippa ihop egna snuttar av innehållet och lägga ut på andra sajter. Och innehållet är tungt: The Office, Prison Break, The Simpsons, Heroes och filmer. Och mer blir det.

Det finns flera olika annonsformat: prerolls (fem sekunder), banners, overlays och “midroll” annonser.

Läs mer på newteewee.com, gigaom.com eller Hulus blogg.

Men… med en sån här tjänst blir det tydligt att vi bor på en minimarknad: inget innehåll är tillgängligt i Sverige. Vi får vänta på vår tur och på att rättigheter och licenser klareras. Och att bolagen som bygger såna här tjänster intresserar sig för Sverige. Och att funktioner för textning byggs. Samma sak med Joost – plattformen fungerar i Sverige men det bästa innehållet saknas.

Med text- och bildbaserade tjänster har nätet till stor del varit öppet även för oss i Sverige. Nu när sajter med rörligt innehåll kommer så får vi tyvärr stå utanför och vänta.

Om du sitter i USA kan du kolla på det här klippet, i Sverige får vi inte ta del av det: