Rita och bygg en egen cykel

Det var dags att byta cykel…. Istället för att göra det enkelt för mig och gå till LBS blev cykelbytet ett projekt som sträckte sig över flera månader. Men så blev det också ett unikt resultat.

Varför anstränga sig – det är ju bara en cykel?
För flera år sedan tog jag intryck av en del saker Bruce Sterling sa i en presentation. Framförallt filosofin “You need to have the best possible common everyday objects.”. Helt enkelt: om du använder någonting mycket eller spenderar mycket tid med det så se till att det är så bra som möjligt. Jag har cyklat till och från jobbet i tio års tid. Nästan dagligen, året runt. Senaste sex åren har jag haft 14 km enkel väg vilket ger ungefär 1.5 timmars cykling per dag. En ganska stor del av vakna dygnet en vanlig vardag. Och jag trivs med det och tänkte fortsätta med det så länge som möjligt. Kort sagt: cykeln borde vara en pryl jag är petig med.

I nio år har jag haft samma cykel: en hybrid Specialized Sirrus Pro. Den har varit med länge och det mesta är bytt och uppgraderat under åren och den har en stilig patina. Det jag saknat mest är skivbromsar. Två nackdelar med fälgbromsar vilket gör att det var dags att byta: det sliter mycket (byter bromsbelägg ganska ofta och är inne på fjärde hjulparet) och bromsverkan är ganska ojämn (temperatur, smuts, vatten osv påverkar).

Så min utgångspunkt under hösten 2014 var: dags att byta cykel.

Under hösten var jag inne i cykelbutiker för att kolla läget och jag kollade vad som fanns på nätet. Orientera mig lite. Började göra en önskelista men det kändes som ingen modell var helt klockren.

Kravspeca en cykel
Jag vill ha en hoj som ska hålla länge, både utseendemässigt och funktionellt. Alla delar ska gå att byta ut utan att helhetsintrycket ändras (därför är en del varianter med lackade framgafflar rätt svåra). Gärna märkesprylar men utan skrikiga loggor. Trots alla varianter med vridna, tillplattade och ovala rör gillar jag helt runda rör. Gärna något överdimensionerat så att den blir tålig.

När det kändes som jag kollat varenda märkes varenda variant (av cyclocross eller hybrid) och fortfarande inte kände att jag hittat rätt började jag läsa i forum. Någonstans där hamnade jag i materialdiskussioner (kolfiber, aluminium, stål och titan) och läste på mer om skillnaderna där.

Materialmässigt tyckte jag titan lät perfekt (om än dyrt): starkt, lätt och rostar inte. Aluminium var min nuvarande cykel gjord i och det hade jag gärna fortsatt med. Kolfiber tyckte jag kändes plastigt och tanken på cykelstället, vältrisk osv kändes lite obekväm. Stål: snyggt men rostar förr eller senare.

Det finns många märken som har titan-ramar men de är dyra (tänk 25.000 och uppåt bara för ramen) och känns alldeles overkill för mitt pendlarbehov men någonstans i diskussionstrådarna hittade jag folk som beställt egendesignade ramar från Kina.

Det går ganska fort att konstatera att 99% av alla cyklar tillverkas i Kina eller Taiwan. Det kan hantverket, stora industrier och kompetent arbetskraft. Dessutom och trots allt: de som hade beställt egna ramar direkt från fabrik verkade både nöjda och som om de kommit undan med en rimlig kostnad.

Med resurser som Spanner går det också att läsa mer om andras beställningar och erfarenheter och både svenska och utländska cykelforum har flera diskussionstrådar i ämnet. Med risk för att det kanske skulle bli för dyrt, kännas osäkert eller bara bli för komplicerat så gick jag i alla fall vidare och kontaktade fyra olika fabriker av titanramar.

Via Alibaba och nätforum hittade jag fyra olika leverantörer att kontakta. Titan Super Bond, Xi’an Titanproduct, Xi’an Changda Titanium Product (även kallade XACD) och Waltly Titanium Technology.

Som inspiration till den cykeln jag ville ha kollade jag mycket på Firefly, Kona Rove Ti, Charge Freezer Ti och Moots. Snygga, väl beprövade (men way off budget…). När det gäller rördimensioner osv var det här kul inspiration.

Jag kontaktade fabrikerna och när de återkom mailade jag över det underlag jag hade sammanställt: mått, dimensioner, detaljer och specifikation.

Detaljer som jag ville ha:
Mått enligt spec
Bara bakväxel (ingen framväxel)
Alla slangar till växel och broms dragna under ramen
Heldraget wire-hölje till växeln
Broms innanför triangeln
Fästen för c-clip (eller buntband)
Stor styrstam (44mm) för stor flexibilitet.
Raka rör (inte tapered, böjt, ovalt eller vridet)
Wishbone (gillar att det är ovanligt och ser annorlunda ut, tror inte det påverkar funktion eller känsla).
Rakt styre (men möjligt att byta till bock)
Borstat utseende
Rejält utrymme för grova däck (dubbdäck osv). Även om det kan se lite spretigt ut: funktion över form.

Alla fyra leverantörer tyckte underlaget var tillräckligt och jag fick offerter. Av Waltly fick jag dessutom en CAD-ritning tillbaka efter ytterligare en dag. Tror det var en bidragande orsak till att jag valde dem (förutom att de hade bra omdömen från olika forum). Prismässigt var det inga större skillnader.

Välja leverantör och påbörja köpprocess
Jag gick vidare med Waltly och vi hade flera dagars mailväxling där jag skickade mail kvällstid och på morgonen när jag vaknade hade jag fått svar. Dels ändrade jag detaljer i ritningen såsom rörets krökning och var fästen skulle sitta. Vi hade en diskussion om hur skivbromsfästet bak skulle se ut och sitta (jag ville ha det innanför triangeln för att skyddas lite mer och tyckte IS-montaget var fult, slutade med PM istället). Efter diskussion gick jag också upp en dimension i sadelröret. Vi mailade på engelska och även om deras inte var perfekt så förstod jag ändå innehållet och bilder och ritningar talar sitt egna tydliga språk.

Efter tre veckor kände jag att det ändå var så klart som det kunde bli. Priset ganska rimligt också. DÅ tänker jag att den kommer hålla länge. Offererat pris inklusive frakt från Kina var US$878. Till det tillkommer 6% tullavgift, moms och en administrativ avgift för förtullning. Jag betalade in 30% handpenning och beskedet var 30 dagars leveranstid. Spännande!

ritning
Slutgiltiga ritningen.

Komponenter – den verkliga djungeln
Men förutom ramen behövdes också alla komponenter. En del flyttade jag över från gamla cykeln och en del handlade jag nytt. Och där var det bara online-köp. Lite för priset men framförallt för utbudet och enkelheten: mina shoppingrundor började oftast efter 22 och då är det webb som gäller. Lite offtopic men jag hade gärna sett en lösning där min lokala cykelhandlare är en del av köpet så att jag kan få online-fördelarna med lokal-fördelarna. Vore schysst med support, tillgänglighet och hjälp från min lokale handlare men det måste vara enklare att handla och större utbud. Kanske en affiliate-lösning? Nu kom det mesta från Wiggle, Chainreaction Cycles och Cyclecomponents.

Här är alla komponenter som jag monterade på cykeln. Eftersom många cyklister är viktnördar passade jag på att väga allt när jag fotograferade. För mig var vikten ointressant: funktion och hållbarhet var mycket viktigare så allt är överdimensionerat och “rejält”. Slutresultatet vägde in på 9.3 kg – lätt, tungt? Vet inte, spelar ingen roll.

IMG_1447
Pedaler: Eggbeater Candy. Flyttade jag från gamla cykeln. Bra kombo eftersom jag oftast cyklar med clips och cykelskor men ibland vanliga skor. Båda varianterna funkar med de här pedalerna.

IMG_1448
Sadelstolpe Easton och gamla sadeln (handlad hos LBS). Svart men redan repig: att skruva åt sadelstolpen lagom hårt var det mest komplicerade i det här projektet så det är en del långa vertikala repor i stolpen där den sjunkit ner.

IMG_1449
Vevparti osv: Sram CX1 och GXP-vevlager. Avsett för cyclocross-cyklar. Jag har kört med en (1) krans fram i flera år och det har funkat bra. CX1 är ganska ny på marknaden och har lite extra långa tänder eftersom den bara är till för att köra endelat och därför inte ska växla. 42T (hade 39 på gamla). Vevlagret var första delen jag monterade på nya ramen och vilken skön känsla det var när den passade perfekt.

IMG_1450
Bakväxel Sram X9 (medium-längden). Flyttad från gamla cykeln. Senaste två växlarna jag kört har varit Sram och jag föredrar dem framför Shimano. 1-1 utväxling och spänstigare fjädrar med mer ”fjong”. De är också kompatibla med reglagen till bockstyre om jag får för mig att byta i framtiden.

IMG_1451
Rakt styre från Easton och Crank Brothers Iodine 1 styrstam (90 mm). Styret var 58 cm brett men jag kapade direkt ner det 2 cm på varje sida till mer city-vänliga 54 cm med en vinkelslip.

IMG_1452
Handtag Crank Brothers Iodine. Snabba, svarta med rejäla klämringar och bra grepp.

IMG_1455

IMG_1453
Köpte ett hjulpar som heter Kinesis Crosslight Disc v3. För skivbromsar med allt i svart utom ekernipplarna som är blåanodiserade (men så mörka att det knappt syns). Slangarna är Schwalbe Road med 50mm-nipplar och däcken är Panasonic RibMo 28 mm (nästa gång går jag nog upp ytterligare ett snäpp i dimension). Värt att notera är att det står KUK överallt på paketet så räkna med att muntra upp personalen i paketutlämningen (står för Kinesis UK).

IMG_1454
Framgaffeln heter Kinesis CX DC37. 1 1/8” rak. Tyvärr skrikig logga men att hitta framgaffel i kolfiber med skivbromsfäste och stänkskärmsfäste till rimligt pris är snudd på omöjligt. Tror det kommer finnas fler och billigare om några år men än så länge är utbudet skralt. Saknar fäste för bromsslangen vilken känns som dålig design (fick dra ett buntband runt ena benet).

IMG_1456
Sadelklämma och skruv i titan från Waltly.

IMG_1479
10-delad kassett, Sram 11-36. Bred utväxling och stor kassett.

IMG_1480
Bromsskivor Shimano XT SM-RT36 bromsskiva, 160 mm och fäster med sex skruvar.

IMG_1485
Och bromshandag Shimano XT BR-T785. Funderade en del på de här….. De flesta skivbromsreglage har ett- eller två-fingersgrepp. Jag är van vid bredare där man kan lägga upp ett till fyra fingrar. Till slut valde jag de här. Samma som M785 men längre arm (man kan använda fler fingrar med långa armen men också använda ett finger, det omvända funkar inte).

IMG_1542
Styrlager Cane Creek ZS44 28.6 EC44/30 1 1/8. Styrlager är rätt knepigt då det finns många dimensioner både på ramens rör och på gaffeln. Eftersom ramen har 44 mm innerdiameter kan man hitta många olika kombinationer med gafflar och styrlager och jag valde den här. Övre delen är integrerad, undre delen sticker ut. Det var första gången jag monterade något sån här och det gick rätt bra men tog ett tag.

Har läst om flera som haft problem med att få det att passa ihop men i mitt fall var ramen prydligt borrad/fräst/brotschad för att passa.
IMG_1470
Notera det uppborrade hålet för att få exakt innerdiameter (ofta blir rören lite ovala vid svetsning).

IMG_1547
Det finns specialverktyg för att montera styrlager men har man inte det så kan man köra en tving och lite skyddande mdf-skiva.

I produktion, eller?
Efter fyra veckor mailade jag min kontakt för att höra hur det gick med ramen. Fick en autosvar som sa att hon slutat på firman och en hänvisning till två nya mailadresser. Knappade in webbadressen till Waltlys sajt och fick upp…..ingenting…. Hemsidan borta. Gick in på Facebook-sidan: bortplockad. Just i det här ögonblicket kände jag mig rätt blåst. Mailade de nya adresserna jag fick i autosvaret och BOOM – svar nästan direkt. Jo: gamla kontakten har slutat men en ny har tagit vid. De har fullt upp, ramen är på gång men inte klar än. Under följande två veckor stämmer vi av med några dagars mellanrum: svetsning, kvalitetskontroll, korrigering, efterbearbetning osv. Via mail får jag följa produktionen.

Till slut kommer ett gäng foton att kika på. Så här ser slutresultatet ut:

IMG_1337

IMG_1340

IMG_1341

IMG_1342

IMG_1338

Fantastiskt! Det ser ju faktiskt ut som på ritningen!

Begär och får ytterligare några foton för att kolla in detaljer men säger sen ok och betalar in sista betalningen.

Måndag kväll får jag mail om att betalningen kommit (Paypal) och tisdag får jag ett trackingnummer. Via Hong Kong och Tyskland är ramen på väg. Fredag lunch (min föräldralediga dag) ringer det på dörren strax före tio.

IMG_1391

IMG_1392

IMG_1393

IMG_1394

IMG_1396

Wow!

Ser bra ut. Sjukt lätt.

IMG_1446

Men som sagt, vikt har ingen prio.

Bygga (ihop) cykel
Med hjälp av ett lånat mek-ställ spenderar jag flera kvällar med att bygga ihop del för del. Fantastisk känsla när delarna passar och måtten stämmer. Mycket lärorikt att skruva ihop allt själv också.

IMG_1457

IMG_1460

IMG_1465

IMG_1467

Alla skruvar fettade jag in. Latex-vantar från Apoteket var en bra investering. All kunskap man behöver finns på nätet, mycket finns det filmer på också. Många specialverktyg hade underlättat men det funkar med alternativa lösningar också men kassett-verktyg och kedjepiska behövs och en wire-avbitare (funkar både för växelwire och bromsarnas olje-slangar).

IMG_1483

IMG_1482

IMG_1550

Och sen – en mörk sen kväll kunde jag ta en premiärtur.

IMG_1647

Slutresultatet
Så här ser slutresultatet ut:

IMG_1692

IMG_1694

IMG_1695

IMG_1696

IMG_1697

IMG_1700

IMG_1632

IMG_1630

IMG_1634

IMG_1614

IMG_1728
Fastlåst – hårt liv som pendlare har börjat.

Jag kommer sätta på ett par Curana C-lite-skärmar också och letar efter ett lås med bra fäste (ABUS skramlar hemskt mycket) . Det är som sagt en året-runt-hoj. Sol, regn, snö och is. Det kommer slitas, bli repigt, blött och smutsigt men det är syftet.

Skivbromsarna gör stor skillnad i upplevelsen. Att allt sitter fast och inget skallrar eller låter gör också mycket för upplevelsen. Den är skön och mycket följsam att använda. Spänstig.

Slutsats och eftermäle
Lärorikt och roligt projekt och jag är mycket nöjd med slutresultatet. Att det har tagit tid kan jag tänka på både som positivt och negativt. Varenda pryl finns där av en anledning. Måtten, dimensionerna och formen på allt är enligt min egen spec och jag blir glad varje gång jag får använda den.

Vill du veta mer eller göra din egen variant och vill fråga något – maila per@strm.se eller skriv något i kommentarerna.

Uppdatering 150915: med 35 mm Curana C-lite-stänkskärmar ser cykeln ut så här:
med skärmar

Tags: , , ,

  • http://twitter.com/bstark bstark

    Inspirerande.

    Är lite i samma sits och insett att min befintliga hoj är i så risigt skick att det är bättre att lägga pengarna på en ny.

    Men efter att ha kollat runt lite i olika affärer inser jag att detta med cyklar verkligen är en djungel med en uppsjö av märken och modeller. För att inte tala om priset som varierar mellan 5-50 tusen.

    Det kommer inte bli lätt att hitta rätt i denna snårskog.