Min förstasida, inte din

Vill jag ha en personligt anpassad nyhetssajt? Frågan ställdes i DN-bloggen nyligen. Av fyra kommentarer säger två läsare ja och två säger nej. Det är lite som Henry Ford sa: hade jag frågat vad folk ville ha hade de svarat snabbare hästar.

Jag misstänker att de största anledningarna till att vi inte redan har sidor anpassade till besökarna är de tekniska förutsättningarna och att det fortfarande hängs kvar vid ett tidningstänk. Alltså att nyheter ska vaskas fram via manuellt urval, att det behövs en människas bedömning för att bestämma hur en innehållssida ska disponeras. Och att de bland läsare finns en rädsla över att “missa” något (jämför med papperstidningen där alla får exakt samma innehåll).

Att bygga en anpassad förstasida tror jag görs bäst genom att använda kunskapen om en besökares beteende på sajten. Hur en besökare rör sig och vilka länkar personen klickar på berättar mycket om besökarens intressen. Parat med ett redaktionellt urval av innehållet kommer besökaren mötas av mer relevant innehåll och läsa och klicka mer.

Att shoppa på Amazon är i hög grad en personifierad upplevelse. Alla böcker du tittat på, allt du handlat eller böcker du lagt till i kundvagnen kommer användas till att presentera nya produkter vid alla efterföljande sidvisningar (testa att ladda om samma sida om och om igen och se hur innehåll byts ut mellan varje sidvisning). Även leveransbekräftelser och påminnelser innehåller tips om böcker som Amazon tror du är intresserad av och du kan också (helt automatiskt) få mail när en köpt bok kommer i en ny utgåva (och då självklart parat med en del andra böcker som de gissar kan vara intressant). Förutom ett mervärde för kunden skapar också Amazon affärsmöjligheter.

Lite vid sidan av ämnet: för övrigt noterade jag att Svenska Dagbladet nyligen höjt priset på papperstidningen (i samband med omgörningen). Fredag, lördag och söndag är lösnummerpriset 30 kronor. Ett led i utvecklingen av helgläsningen (jag helgprenumererar).

Tags: , , , ,

  • Pingback: jardenberg kommenterar – 2009-09-30 — jardenberg unedited

  • brianjriddle

    Jag har längge använt mig av rss /atom feed just för denna siftet. Som en plus för jag Endast den text och bilder jag vill har. Jag plockar exakt de nyhets sidorna jag vill har koll på i min reader. Jag började med en stand alone program som sharp reader, netnewswire, liferea men det var ganska jobbig att har det synchroniserade mellan olika datorer.

    Nu mera använder jag endast google reader. Det fungera på alla datorer och min mobil så jag är aldrig utan ‘mina nyheter’.

    På start sidan av google reader finns det tips om andra blogs eller nyhets säjter jag kanske intreserrade av.

    Att bygga en anpassade sida det enda jag tycker fungera bra är news.google.com där kan man faktist anpassa sida. news.yahoo.com är en annan som har funktionalitiet men då istället för att saker är verkligen borta göms de istället.

    • http://strm.se per åström

      Ja, jag gör ungefär likadant. Då blir det vi som användare som filtrerar och gör urvalet. Jag menar att även de som har en sajt (Nyhetskanalen, DN, SvD osv) själva kan anpassa innehållet på den utifrån besökarens klickande.

      Lyckas man få till ett system för att variera innehåll baserat på användarnas beteende kan man snabbt mäta uppnådd effekt (uttryckt i till exempel sidor/besök eller spenderad tid). Det gör förhoppningsvis sajten intressantare.

  • brianjriddle

    Jag har längge använt mig av rss /atom feed just för denna siftet. Som en plus för jag Endast den text och bilder jag vill har. Jag plockar exakt de nyhets sidorna jag vill har koll på i min reader. Jag började med en stand alone program som sharp reader, netnewswire, liferea men det var ganska jobbig att har det synchroniserade mellan olika datorer.

    Nu mera använder jag endast google reader. Det fungera på alla datorer och min mobil så jag är aldrig utan 'mina nyheter'.

    På start sidan av google reader finns det tips om andra blogs eller nyhets säjter jag kanske intreserrade av.

    Att bygga en anpassade sida det enda jag tycker fungera bra är news.google.com där kan man faktist anpassa sida. news.yahoo.com är en annan som har funktionalitiet men då istället för att saker är verkligen borta göms de istället.

  • http://strm.se per åström

    Ja, jag gör ungefär likadant. Då blir det vi som användare som filtrerar och gör urvalet. Jag menar att även de som har en sajt (Nyhetskanalen, DN, SvD osv) själva kan anpassa innehållet på den utifrån besökarens klickande.

    Lyckas man få till ett system för att variera innehåll baserat på användarnas beteende kan man snabbt mäta uppnådd effekt (uttryckt i till exempel sidor/besök eller spenderad tid). Det gör förhoppningsvis sajten intressantare.

  • Pingback: Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2009-10-01

  • bjornlilja

    Hej Per!Det var jag som skrev inlägget på DN.se. Jag har också funderat i “Henry Ford”-banor, visst är det så med de bästa idéerna – att man inte vet att man vill ha dem förrän man ser dem.Min slutsats är denna: Det är inte okontroversiellt att göra såhär, men idag finns ju de tekniska förutsättningarna för att låta användarna välja själva – personalisering eller inte. Så självklart måste vi prova!

    • http://strm.se per åström

      Jag tror det är riskfritt att testa. Det handlar ju inte om att göra om hela ettan utan första stegen handlar bara att byta ut en ynka puff eller så.

  • http://www.facebook.com/bjorn.lilja Björn Lilja

    Hej Per!
    Det var jag som skrev inlägget på DN.se. Jag har också funderat i “Henry Ford”-banor, visst är det så med de bästa idéerna – att man inte vet att man vill ha dem förrän man ser dem.

    Min slutsats är denna: Det är inte okontroversiellt att göra såhär, men idag finns ju de tekniska förutsättningarna för att låta användarna välja själva – personalisering eller inte. Så självklart måste vi prova!

  • http://strm.se per åström

    Jag tror det är riskfritt att testa. Det handlar ju inte om att göra om hela ettan utan första stegen handlar bara att byta ut en ynka puff eller så.

  • http://www.facebook.com/Mediababe Jacqueline Kothbauer

    Den skräddarsydda tidningen är en gammal tanke och problemet är fortfarande detsamma. Jag läser aldrig sporten, men när Robin Söderling får spela mot Roger Federer så vill jag inte missa en minut av alla analyser. Den verkligheten är svår att ‘ställa in’ i ett filter. Problemet är knappast tekniskt idag, snarare mänskligt. Världen förändras hela tiden och jag kan när som helst bli intresserad av något som inte fanns för en vecka sedan. Det missar Amazon. Så redaktörsrollen är ingalunda död som jag ser det. Snarare tvärtom eftersom mängden information och omvärldens komplexitet fortsätter att öka. Det behövs intelligenta filter, och de har jag fortfarande inte sett röken av.

    • http://strm.se per åström

      Bra synpunkter, tack! Tror heller inte redaktörsrollen är död på långa vägar, men att anpassa delar av en sajt baserat på information om användarens intressen kompletterar redaktörens roll mer än ersätter den.

      Tekniskt sett kommer nog förutsättningarna utvecklas enormt kommande åren. Och att mäta ifall det fungerar eller inte är rätt enkelt ifall det är tid/besök eller sidor/besök man är intresserad av.

  • http://www.facebook.com/kothbauer Jacqueline Kothbauer

    Den skräddarsydda tidningen är en gammal tanke och problemet är fortfarande detsamma. Jag läser aldrig sporten, men när Robin Söderling får spela mot Roger Federer så vill jag inte missa en minut av alla analyser. Den verkligheten är svår att 'ställa in' i ett filter. Problemet är knappast tekniskt idag, snarare mänskligt. Världen förändras hela tiden och jag kan när som helst bli intresserad av något som inte fanns för en vecka sedan. Det missar Amazon. Så redaktörsrollen är ingalunda död som jag ser det. Snarare tvärtom eftersom mängden information och omvärldens komplexitet fortsätter att öka. Det behövs intelligenta filter, och de har jag fortfarande inte sett röken av.

  • http://strm.se per åström

    Bra synpunkter, tack! Tror heller inte redaktörsrollen är död på långa vägar, men att anpassa delar av en sajt baserat på information om användarens intressen kompletterar redaktörens roll mer än ersätter den.

    Tekniskt sett kommer nog förutsättningarna utvecklas enormt kommande åren. Och att mäta ifall det fungerar eller inte är rätt enkelt ifall det är tid/besök eller sidor/besök man är intresserad av.