Har Twitter vunnit nu?

Mikroblogg: att säga något med max 140 tecken. I bästa fall leder det till intressant diskussion, i sämsta fall är det ett gäng människor som skriker rätt ut men ingen som lyssnar.

Har Twitter vunnit mikroblogg-kampen nu? Knappast.

Andelen svenska användare har ökat och det har varit kul att följa hur många har fått kämpa för att ta till sig tjänsten. Många har testat olika tredjeparts program, kämpat sig över inlärningströskeln eller justerat sina krav innan det till slut lossnar.

Annars finns det fler och fler alternativ och även lite olika nischer. Till exempel testar vi Yammer för intern kommunikation på jobbet. Att använda en separat blogg internt är klokt för att det ger en bra överblick över vad som pågår på avdelningen (eller företaget) utan att man måste begränsa sig eller fundera på vilka som kommer läsa inläggen.

Jag ser fram emot nästa generation tjänster där man kan kommunicera mellan de silos som finns idag. Framtiden är inte en stor tjänst utan flera olika som kan kommunicera med varandra. Och portabla kompislistor så att man slipper definiera sina vänner på varje tjänst.

Jag finns här: Nanoblogg (kreativ), Twitter (internationell), Yo (snygg), Jaiku (favorit men har tappat), Bloggy (utvecklas mest).

Ett problem med 140 tecken är att en länk ofta tar upp mycket plats. Därför finns URL-förkortare typ Bit.ly som kortar en länk. Jag gillar inte förkortade länkar även om jag förstår behovet. Anledningen är att en förkortad länk http://bit.ly/NjOT8 säger så mycket mindre om destinationen än den utskrivna länken (och alltså kräver klick för att se vad som länkas):
http://strm.se/2009/02/24/hej-var-ar-du/. Så här ser inlägg med förkortade URL:ar ut. Ser fram emot en bättre lösning på länkar alltså.

Tags: , , , , , , ,

  • http://sixx.se/nextgen Fredrik Stenbeck

    Tror precis som du inte att “one ring will rule them all”. Den resan har bara börjat och Yammer skaffade sig ett fint grepp ffa nu när man kan koppla det till sin interna adressbok. Vidare tror jag att många av “drakarna” inom social software kommer att lansera funktioner för detta kopplade till sina svulstigare lösningar (läs Socialtext, Jive och IBM).

    På det öppna internet tror jag dock att Twitter fått greppet om de som vill nå ut med något och skapa en konversation (företag, pr, produkter, personer etc). För de som har konversationen som absolut fokus kommer nog de öppna tjänsterna slå, men fram till dess kommer säkerligen både bloggy och Jaiku att vara kvar i Sverige. Utomlands har Twitter redan tagit den stora massan. Men visst hade det varit kul att se Jonas Leijon (Bloggy) stå på TED istället för Evan Williams (Twitter).

    Bra och läsvärd post.

  • http://www.hellorobot.se/blog/ Tobbe

    Shit, hur hinner du med alla? 🙂 Urlförkortare är rätt hemska, men skulle ju vara rätt skönt om tjänster där de måste användas (jaiku, twitter etc) kunde spindla destinationen efter postningen och mata in den som titletagg till länken eller något så man slipper fundera på om man hamnar på pokersexkasinoryskafruar.pl på kontoret.

  • per åström

    @Tobbe – det gör jag inte…. Delar din tanke om titletagg, det måste finnas något bättre än dagens verklighet.

  • Pingback: Pubsubhubbub - RSS i realtid — blog2.0 - per åström

  • Magnus H

    Det är två saker med Twitter och URL:er som stör mig:

    1. Alla som använder bit.ly känner sig tydligen tvingade att skriva http:// framför, vilket stjäl onödiga tecken från twittermeddelandet. Trodde grejen med bit.ly var att spara tecken?

    2. Twitter skulle utan större problem kunna bygga in stöd för länkar, så att man inte behövde skriva ut dem i klartext, utan göra som man alltid gjort på webben – låta den länkade texten bli understruken och klickbar. Då behövs inga förkortare, och man kan peka på länken för att se vart den går. Plus att man sparar ännu fler dyrbara tecken i sitt meddelande.

    Men nu är inte jag en twittrare, eller ens en person som ofta läser twittermeddelanden. Så jag vet inte hur snacket går. Nån borde väl ha påtalat ovanstående för Twitter-gänget redan?

  • Magnus H

    Det är två saker med Twitter och URL:er som stör mig:

    1. Alla som använder bit.ly känner sig tydligen tvingade att skriva http:// framför, vilket stjäl onödiga tecken från twittermeddelandet. Trodde grejen med bit.ly var att spara tecken?

    2. Twitter skulle utan större problem kunna bygga in stöd för länkar, så att man inte behövde skriva ut dem i klartext, utan göra som man alltid gjort på webben – låta den länkade texten bli understruken och klickbar. Då behövs inga förkortare, och man kan peka på länken för att se vart den går. Plus att man sparar ännu fler dyrbara tecken i sitt meddelande.

    Men nu är inte jag en twittrare, eller ens en person som ofta läser twittermeddelanden. Så jag vet inte hur snacket går. Nån borde väl ha påtalat ovanstående för Twitter-gänget redan?